CIRI-CIRI AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH
Merujuk
kepada artikel bertajuk ‘Mengekalkan Asia Tenggara rantau Ahli Sunni’
tulisan Mohd Shauki Abdul Majid yang dipaparkan di dalam akhbar Utusan Malaysia
bertarikh 16 Disember 2005, penulis merasakan isu yang dibangkitkan oleh
Penolong Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) ini begitu
bertepatan dengan suasana semasa di Malaysia. Pada tanggapan penulis maksud
beliau untuk mempertahankan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah merupakan
satu usaha untuk memerangi secara habis-habisan segala ajaran-ajaran sesat yang
terdapat di Malaysia seperti Syiah Rafidhah, Gerakan Islam Liberal,
Golongan Anti Hadis, tarekat-tarekat yang sesat, golongan pemuja setan (budaya punk
dan black metal), pengikut Nabi atau Rasul palsu dan lain-lain lagi.
Namun
setelah membaca perenggan-perenggan seterusnya ternyata artikel dari Penolong
Pengarah YADIM ini hanya ingin meneruskan polemik Wahabi yang dibangkitkan oleh
pihak akhbar Utusan Malaysia. Di dalam artikel tersebut beliau telah menyatakan
bahawa kelompok Wahabi adalah penganut fahaman keagamaan lain yang dalam
ertikata lain bermaksud mereka bukan dari kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Dari sini dapat kita fahami bahawa maksud sebenar Penolong Pengarah YADIM
dengan mempertahankan rantau Asia Tenggara ini sebagai rantau Ahli Sunni adalah
dengan membendung kebangkitan golongan Wahabi yang semakin diterima dengan baik
oleh umat Islam di Malaysia terutamanya di kalangan cerdik pandai.
Sekiranya
Penolong Pengarah YADIM ini memperuntukkan sedikit masa beliau untuk mengkaji
tentang golongan yang beliau gelar Wahabi ini, penulis yakin kekeliruan seperti
ini tidak akan timbul. Ini adalah kerana Syaikh Muhammad ‘Abdul Wahab rahimahullah
dan pengikutnya terdiri dari kalangan mereka yang tegar memperjuangkan pegangan
Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Di dalam sebuah risalah tulisan Syaikh Muhammad
‘Abdul Wahab kepada ‘Abdur Rahman bin ‘Abdullah beliau telah berkata:
Aqidah dan agama yang aku anuti ialah mazhab Ahlus Sunnah
Wal Jamaah, sebagai tuntunan yang dipegang oleh para imam kaum muslimin,
seperti imam-imam mazhab yang empat dan pengikut-pengikutnya.[1]
Namun
begitu penulis beranggapan selogan untuk memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah
Wal Jamaah di rantau Asia Tenggara dan Malaysia khususnya merupakan satu usaha
yang murni yang mana sepatutnya seluruh tokoh-tokoh agama, jabatan-jabatan
agama dan pihak-pihak NGO yang berteraskan Islam perlu berganding bahu untuk
merealisasikannya. Namun begitu apa yang penting untuk kita ketengahkan kepada
masyarakat terlebih dahulu adalah tentang ciri-ciri pegangan Ahlus Sunnah
Wal Jamaah yang sebenarnya. Setakat mendefinisikan Ahlus Sunnah Wal
Jamaah di Malaysia adalah mereka yang berpegang kepada mazhab Syafi’i dari
segi fikahnya dan mazhab Asy’ariyah atau Maturidiyah dari segi akidahnya masih
belum memadai untuk memperjelaskan pegangan sebenar Ahlus Sunnah Wal Jamaah
apatah lagi untuk memperkasakannya.
Apa
yang lebih memburukkan keadaan di Malaysia ini adalah kerana wujudnya beberapa
golongan termasuk sesetengah tokoh agama yang beranggapan bahawa Ahlus
Sunnah Wal Jamaah adalah mereka yang berqunut Subuh, menganjurkan upacara Tahlil
atau Kenduri Arwah, berTalqin, mengirim pahala bacaan al-Qur’an kepada
arwah, membaca surah Yasin pada malam Jumaat, menganjurkan majlis Marhaban
yang dibaca kitab Barzanji, berzikir beramai-ramai dengan suara yang
kuat sesudah solat dan lain-lain perkara seperti apa yang telah dibangkitkan
oleh akhbar Utusan Malaysia beberapa minggu yang lalu. Pemikiran yang
sedemikian rupa hanya mencerminkan bahawa mereka ini belum benar-benar mengerti
apakah ciri-ciri golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenarnya.
Ahlus Sunnah Wal Jamaah
adalah mereka yang berpegang teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah dan mengikuti
semua ajaran yang di bawa oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
sama ada di dalam bentuk ‘itiqad (aqidah), ibadah, muamalah dan akhlak
sebagaimana yang difahami dan dilaksanakan oleh para sahabat radhiallahu
'anhum, tabi’in, tabi’ut tabi’in dan mereka yang mengikuti
mereka ini sehingga ke hari ini. Ahlus Sunnah Wal Jamaah juga adalah
mereka yang berpegang teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah sebagaimana yang
difahami oleh al-Salafussoleh yang telah dijamin oleh Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam sebagai generasi terbaik bagi umat Islam sebagaimana
sabdanya:
خَيْرُ أُمَّتِي
قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ.
Sebaik-baik generasi ialah generasiku, kemudian orang-orang
yang sesudahnya (tabi’in) dan kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi’ut
tabi’in).[2]
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam juga telah menggambarkan bahawa pada masa
hadapan umat Islam akan mengalami perpecahan yang teruk dan kesemuanya adalah
golongan yang sesat kecuali al-Jamaah iaitu mereka yang mengikuti sunnah
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan manhaj para sahabat radhiallahu
'anhum. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
افْتَرَقَتْ
الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ
وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
وَافْتَرَقَتْ
النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي
النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ.
وَالَّذِي
نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ
فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
قِيلَ:
"يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ."
قَال:َ
"الْجَمَاعَةُ."
Yahudi telah berpecah-belah menjadi 71 firqah (golongan),
yang satu firqah berada di syurga sedangkan yang 70 firqah berada di neraka.
Dan Nasrani pun telah berpecah belah menjadi 72 firqah, yang 71 firqah berada
di neraka, sedangkan yang satu firqah berada di syurga. Demi Allah yang jiwa Muhammad
berada di tanganNya, sesungguhnya umatku akan berpecah-belah menjadi 73 firqah,
yang satu firqah berada di syurga sedangkan yang 72 firqah berada di neraka.
Baginda ditanya: “Ya Rasulullah, siapakah mereka (satu
firqah yang selamat dari umat Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam) itu?”
Dan
diriwayat yang lain baginda shallallahu 'alaihi wasallammenjawab:
"مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي."
Di
antara ciri-ciri utama golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (selepas ini
akan disebut sebagai Ahlus Sunnah) adalah[5]:
1. Ahlus Sunnah senantiasa menjadikan al-Qur'an dan al-Sunnah sebagaimana
difahami serta dilaksanakan oleh al-Salafussoleh sebagai sumber syariah
di dalam semua perkara berkaitan ibadah, akidah, muamalah dan akhlak. Setiap
yang sesuai dengan al-Qur'an dan al-Sunnah mereka menerima dan menetapkannya.
Sebaliknya, setiap yang bertentangan dengan al-Qur'an dan al-Sunnah mereka
menolaknya, dengan tidak mengira siapa pun yang berpendapat dengannya.
2. Ittiba' (mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam)
dan meninggalkan ibtida' (amalan-amalan bidaah). Ahlus Sunnah
berkeyakinan bahawa syariat Islam telah sempurna sebelum Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam wafat sehingga tidak memerlukan untuk diciptakan
amalan-amalan baru yang tidak pernah dianjurkan mahupun diamalkan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Apa yang pada zaman Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bukan dari sebahagian agama maka ia tidak menjadi
sebahagian agama pada hari ini dan selamanya. Oleh itu segala amal ibadah Ahlus
Sunnah senantiasa berdalil dengan Sunnah Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam yang sabit dan meninggalkan amal ibadah yang hanya berdasarkan
rekaan akal manusia dan hadis-hadis yang lemah serta palsu. Mereka
menggabungkan antara ilmu dan ibadah. Ini berbeza dengan golongan selain mereka
yang melakukan amal ibadah tanpa ilmu sehingga mudah amalan-amalan bidaah
meresap dan kemudiannya dianggap sunnah.
3. Ahlus Sunnah tidak mengagungkan mana-mana imam ataupun ulamak yang
mereka ambil seluruh ucapannya kecuali Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam. Walaubagaimanapun mereka tetap menghormati seluruh imam-imam Ahlus
Sunnah Wal Jamaah terutamanya imam-imam mazhab yang empat. Bagi Ahlus
Sunnah pendapat ataupun ucapan selain daripada Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam adalah tidak terpelihara dari kesilapan maka mereka
menimbangnya dengan al-Qur'an dan al-Sunnah. Jika ia sesuai dengan keduanya
maka ianya akan diterima sebagai hujah dan sekiranya tidak maka ianya akan
terbatal.
4. Ahlus Sunnah adalah orang yang paling mengetahui tentang Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam. Mereka mengetahui petunjuk, amal, ucapan dan
ketetapan-ketetapan daripada baginda. Kerana itu, mereka adalah orang yang
paling mencintai baginda dan paling setia mengikuti sunnahnya.
5. Para pengikut Ahlus Sunnah
mengagungkan para al-Salafussoleh, meneladani dan menjadikan mereka
sebagai teladan. Mereka melihat bahwa jalan para al-Salafussoleh adalah
jalan yang paling selamat, paling mengetahui dan paling bijaksana tentang
syariah yang dibawa oleh Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.
6. Ahlus Sunnah tidak mengutamakan atau meninggikan logik akal berbanding
dengan al-Qur’an dan al-Sunnah. Ini adalah kerana akal tidak dapat berdiri
sendiri untuk memahami syariah, kerana akal itu lemah dan terbatas. Sebagaimana
pendengaran, penglihatan dan kekuatan manusia itu terbatas, demikian pula
dengan akalnya. Oleh itu akal harus tunduk kepada al-Qur’an dan al-Sunnah.
7. Ahlus Sunnah adalah kelompok yang paling amanah dalam hal-hal yang
berkaitan dengan ilmu agama. Sekiranya mereka menukil sesuatu pendapat atau
pandangan, mereka tidak memalsukan atau memutarbelitkan fakta. Jika mereka
menukil dari seseorang yang berbeza pendapat dengan mereka, maka mereka
menukilnya dengan sempurna, tidak mengambil apa yang sesuai dengan pendapatnya
dan meninggalkan yang lain.
8. Ahlus Sunnah adalah kelompok pertengahan dan pilihan. Sikap
kesederhanaan Ahlus Sunnah jelas kelihatan dalam banyak hal yang
berkaitan dengan aqidah, hukum, ibadah, akhlak dan lain-lainnya. Mereka adalah
kelompok pertengahan di antara yang ekstrem dan yang meremehkan.
9. Ahlus Sunnah tidak berselisih dalam masalah-masalah prinsip aqidah. Para
al-Salafussoleh tidak berselisih di dalam masalah-masalah pokok
berkaitan aqidah. Dalam masalah Tauhid al-Asma wa al-Sifat misalnya,
pendapat mereka adalah satu. Pendapat mereka juga sama dalam masalah iman,
defenisi dan berbagai persoalannya, dalam masalah takdir dan juga dalam
masalah-masalah prinsip lainnya.
10. Ahlus Sunnah menetapkan nama-nama Allah yang indah serta sifat-sifatNya
yang Maha Sempurna seperti yang telah dikhabarkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah
yang sahih. Kaedah inilah yang dinamakan dengan Tauhid al-Asma wa al-Sifat
dan inilah juga kaedah yang telah disepakati oleh Imam Abu Hanifah, Imam Malik,
Imam al-Syafi’i, Imam Ahmad dan juga pegangan sebenar Imam Abu al-Hassan
al-Asya’ari rahimahumullah. Kaedah ini memutuskan untuk kita menetapkan
apa sahaja yang disampaikan oleh Allah mengenai diriNya di dalam kitabNya dan
oleh Rasulllah shallallahu 'alaihi wasallam dengan keimanan yang bersih
dari tahrif (mengubah makna tersebut), ta’thil (meniadakan sifat
tersebut), takyif (bertanyakan bagaimana sifat tersebut) dan tamthil
(menyamakan sifat tersebut dengan makhluk). Ini adalah kerana Allah-lah yang
paling mengetahui tentang sesuatu termasuk tentang sifat-sifat yang ada pada
diriNya dan manusia yang paling mengetahui dan mengenali Allah Subhanahu wa
Ta'ala adalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ahlus
Sunnah tidak mengingkari sifat-sifat Allah sebagaimana kelompok Jahmiyah
dan Muktazilah.
11. Ahlus Sunnah percaya bahawa al-Qur’an adalah kalamullah (kata-kata
Allah) dan bukan makhluk sebagaimana kelompok Muktazilah.
12. 12) Ahlus Sunnah
berkeyakinan bahawa orang-orang yang beriman akan dapat melihat Allah Subhanahu
wa Ta'ala dengan kedua mata mereka di akhirat kelak. Perkara ini diingkari
oleh golongan Muktazilah.
13. Ahlus Sunnah percaya bahawa Imam itu boleh bertambah dan berkurangan.
Ianya bertambah dengan ketaatan dan berkurangan dengan maksiat.
14. Ahlus Sunnah berpendapat bahawa dosa besar yang dilakukan oleh seorang mukmin
tidak mengeluarkannya dari iman selama tidak menganggap dosa-dosa yang
dilakukan itu boleh atau halal. Ahlus Sunnah Wal Jama’ah berkeyakinan mukmin
yang melakukan dosa besar, bila dia meninggal dunia sebelum sempat bertaubat,
sekiranya dia dimasukkan ke dalam neraka, dia tidak kekal di dalamnya lalu akan
dimasukkan ke syurga setelah itu. Urusan seorang mukmin yang melakukan
dosa-dosa besar diserahkan kepada kehendak Allah Subhanahu wa Ta'ala
sepenuhnya sama ada diampunkan segala dosanya atau menerima pembalasan yang
setimpal dengan dosanya.
15. Ahlus Sunnah menolak sikap bermudah-mudah di dalam mengkafirkan di
antara sesama Islam. Ahlus Sunnah hanya membantah dan menjelaskan
kebenaran kepada orang yang berselisih dengan mereka. Ini berbeza dengan
kelompok lain seperti Khawarij yang senang berselisih, menyesatkan dan
mengkafirkan.
16. 16) Ahlus Sunnah mencintai
para Ahlul Bait (ahli keluarga Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam) dan kepada para sahabat radhiallahu 'anhum. Hati dan lisan
mereka selamat dari mencerca para Ahlul Bait dan sahabat Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam.
17. Ahlus Sunnah tidak menolak keramat para wali Allah dan perkara-perkara
luar bisa yang terjadi pada mereka ini boleh berlaku dengan izin Allah. Namun
begitu perkara luar biasa yang berlaku kepada seseorang tidak membuktikan dia
berada di atas jalan yang haq selagi dia tidak mengikuti al-Qur’an dan
al-Sunnah. Yunus bin ‘Abdul A’la berkata:
Aku
berkata kepada Muhammad bin Idris al-Syafi’i rahimahullah: “Teman kita,
al-Laits bin Sa’ad pernah berkata, bahawa jika dia melihat seorang pengikut
hawa nafsu (ahli bidaah) boleh berjalan di atas air, dia tetap tidak akan
mempercayainya.” Maka Imam al-Syafi’i menambah: “Ucapannya itu kurang. Aku
tambahkan, jika aku menyaksikan seorang pengikut hawa nafsu terbang, aku tetap
tidak percaya kepadanya.”[6]
18. Ahlus Sunnah amat menitik-beratkan untuk menyatukan umat Islam kepada
kebenaran. Mereka sangat mengambil berat untuk menguatkan kesatuan umat Islam
dan menghilangkan segala sebab-sebab yang boleh membawa pertikaian dan
perpecahan. Sebab mereka mengetahui, persatuan adalah rahmat dan perpecahan
adalah azab.
19. Ahlus Sunnah adalah golongan yang memiliki wawasan yang luas, pandangan
yang jauh ke depan, paling lapang dada dalam soal perselisihan dan paling teguh
memegang berbagai peringatan. Mereka tidak segan silu untuk menerima kebenaran
dari siapapun, juga tidak malu untuk kembali kepada kebenaran sekiranya
kesilapan berada di pihak mereka. Mereka juga tidak memaksa orang lain
mengikuti pandangan mereka, tidak mengatakan sesat orang-orang yang
menyelisihinya, dan tidak terlalu memberat-beratkan perkara yang wujud
perbezaan pendapat di kalangan ulamak Ahlus Sunnah.
20. Ahlus Sunnah juga dikenali sebagai Firqah al-Najiyah (golongan
yang selamat) kerana pegangan mereka terselamat dari berbagai bidaah dan
kesesatan di dunia ini dan selamat pula dari siksa Allah di akhirat kelak.
Mereka adalah Thaifah al-Manshurah (golongan yang menang), kerana Allah
senantiasa bersama mereka menolong dan meneguhkan mereka. Ahlus Sunnah
juga dikenali sebagai Salafiyah kerana mereka menjadikan pegangan al-Salafussoleh
sebagai sumber syariah.
Sekiranya
ciri-ciri yang telah penulis gariskan ini tidak diperjelaskan kepada masyarakat
rantau ini dan dipersetujui bersama oleh semua pihak, maka slogan untuk
memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah akan hanya tinggal slogan
tanpa dapat dilaksanakan. Oleh itu penulis menasihatkan Penolong Pengarah Yadim
untuk mempergunakan kesempatan yang diberikan kepada beliau untuk menulis di
akhbar Utusan Malaysia untuk menyebarkan pegangan Ahlus Sunnah yang
sebenar dan membanteras segala bentuk ajaran sesat yang berada di Malaysia.
Beliau seharusnya tidak membuang masa dengan meneruskan polemik terhadap
kelompok Wahabi yang sebenarnya juga kuat berpegang kepada mazhab Ahlus
Sunnah Wal Jamaah.
[1] Syaikh Muhammad Basyir al-Sahsawani, Shiyanah al-Insan,
ms. 473. Penulis nukil daripada kitab Syeikh Muhammad ‘Abdul Wahab &
Gerakan Wahabi karangan Ibnu Syihab, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru,
1997, ms. 36-37.
a)
Kertas
kerja bertajuk Ahl Al-Sunnah Wal Jama’ah: Satu Pengenalan yang telah
dibentangkan oleh Dr. Johari Mat semasa Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah
Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
b)
Kertas
kerja bertajuk Manhaj Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang telah
dibentangkan oleh Dr. Abdullah Yassin semasa Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah
Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
c)
Syaikh
Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Ciri-Ciri Aqidah Sunnah Wal Jama’ah,
Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 139/Jumaat I/Rabiul Awal, 1419H. Penulis nukil
daripada laman web almanhaj.or.id.
d)
Syaikh
Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Karakteristik Pengikut Ahlus Sunnah Wal
Jama’ah, Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 140/Jumaat II/Rabiul Awal, 1419H.
Penulis nukil daripada laman web almanhaj.or.id.
[6]
Imam al-Baihaqi, Manaqib al-Syafi’i, jilid 1, ms. 470. Penulis nukil
daripada kitab Manhaj Aqidah Imam al-Syafi’i karya Dr. Muhammad A.W.
al-‘Aqil, ms. 112.
No comments:
Post a Comment